Jak bieganie wpływa na mózg?  – zadbaj o sprawny umysł

Jak bieganie wpływa na mózg? – zadbaj o sprawny umysł

Jak bieganie wpływa na nasz mózg?

Ostatnio Agata była na pewnym szkoleniu i przesłała mi takiego mmsa:

bieganie a pamięć

Ten właśnie mms spowodował, że dzisiejszy wpis dotyczy wpływu biegania (jako aktywności fizycznej) na pracę mózgu.

Wiemy, że bieganie ma pozytywny wpływ na nasz układ krążeniowy i oddechowy. Bardziej skomplikowane jest oddziaływanie wysiłku fizycznego na mózg i pośredni wpływ na inteligencję czy kreatywność. Istnieją już jednak dowody na to, że bieganie wpływa bardzo korzystnie na układ nerwowy oraz intelekt.

Sprawne ciało, sprawny mózg!

wpływ bigania na mózg

John Ratey, autor bestsellerowej książki „Spark. The revolutionary new science of exercise and the brain”  twierdzi, że budowanie mięśni czy poprawa funkcji serca i płuc to zaledwie efekt uboczny wysiłku fizycznego. Głównym skutkiem regularnego treningu nie jest poprawa kondycji, ale usprawnianie mózgu! Oznacza to, że poprzez brak ruchu stajemy się mniej sprawni umysłowo. Mózg potrzebuje ciała, a ciało sprawnego mózgu, więc współpraca musi być! Jeśli chcemy utrzymać nasz mózg w formie, musimy ćwiczyć.

Podczas wykonywania ćwiczeń ruchowych wydzielają się endorfiny, które wpływają na działanie kory mózgowej, a także podwyższają ciśnienie tętnicze. Podczas biegu (czy innych cyklicznych ćwiczeń) nasz mózg generuje określone wzorce ruchowe. Wiąże się to z silną i długotrwałą aktywnością elektryczną, która jest wytwarzana przy przesyłaniu informacji między neuronami. Działanie to wymaga ingerencji obu półkul, w przeciwieństwie do ćwiczeń leteralizacyjnych, kiedy jedna strona jest dominująca. Jak wiadomo, lateralizacja oznacza dominowanie jednej z półkul mózgowych. Dzięki bieganiu powodujemy, że obie półkule są angażowane, co wpływa np. na kreatywność.

Udowodniono, że ćwiczenia zwiększają poziom serotoniny, noradrenaliny i dopaminy, które są znaczącymi neurotransmiterami i mają wpływ na myśli oraz emocje (np. brak serotoniny może prowadzić do depresji). Pamiętajmy, że działanie mózgu jest podobne do funkcjonowania mięśni – nieużywany zanika. U osób, które wdrażają w życie aktywność fizyczną, zwiększa się ilość połączeń nerwowych, co automatycznie poprawia procesy myślowe. Bieganie stymuluje hipokamp – część mózgu odpowiedzialną za nastrój, pamięć uczenie się. Badania dowodzą, że regularne ćwiczenia zmniejszają ryzyko demencji nawet o 40 proc., zmniejszają także ryzyko występowania choroby Parkinsona, Alzheimera, czy zespołów otępiennych.

Wiedząc jakie interakcje zachodzące między ciałem i mózgiem, możemy wpływać na procesy w naszym organizmie, a nawet nimi zarządzać. W rezultacie możemy oddziaływać na sprawność naszego mózgu i zapewnić sobie jego pracę na najwyższym poziomie.  

Jeśli dziś rano zrobiłeś sobie półgodzinny trening o umiarkowanej intensywności, z pewnością łatwiej jest ci się skupić na czytaniu tego tekstu, a twój mózg szybciej przyswoi treść.

Dbajcie o sprawne mózgi – biegajcie i ruszajcie się!

Please follow and like us:

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *