BMI – pomocny wskaźnik ?

Czy każdy może „zdrowo” biegać?

Ostatnim razem pisałem, że Agata wzięła udział w biegu dla kobiet. Przyznam, że będąc tam z nią i obserwując kobiety – uczestniczki biegu, miałem takie wrażenie, że część z nich nie powinna była biec. Nie chciałbym nikogo urazić – piszę tak w trosce o zdrowie. Nie chodzi mi o technikę biegania, choć i w tym temacie dało się zauważyć uchybienia. Mam na myśli uwarunkowania fizyczne, delikatnie mówiąc. Dlatego też postanowiłem przybliżyć nieco wiedzę dotyczącą BMI.

BMI = BODY MASS INDEX – jest współczynnikiem powstałym na skutek podzielenia masy ciała przez kwadrat wysokości (wzrostu) podany w metrach, np.:

Waga: 75kg

Wzrost: 1,73

Obliczanie BMI: 75 : (1,73)2 = 25,01

Jaką informację może dać nam uzyskany wynik?

<18,50 – niedowaga; Jeśli jesteś zdrowy, a twój typ budowy ciała powoduje, że ważysz mało, oznacza to, że prawdopodobnie jesteś urodzonym biegaczem!

18,50 – 24,99 – wartość prawidłowa; Spokojnie możesz zacząć biegać choćby dziś!

> 25,00 – nadwaga; Jeśli masz budowę atletyczną, możesz pomyśleć o bieganiu. Jesteś osobą puszystą? Możesz zacząć, ale od marszu, następnie włącz do treningu marszobiegi i stopniowo realizując plan treningowy, będziesz biegać!

BMI Agaty to 20,1 – mam więc pewność, że nie ma przeciwwskazań do biegania jeśli chodzi o wagę i obciążenie dla organizmu 🙂

Istnieje też opinia, że BMI to wskaźnik przestarzały…

„Sposób krawcowej”

Inny sposób na sprawdzenie czy masz zdrową sylwetkę. Jest to stosunek talii do bioder. Wszystko, co trzeba zrobić, to podzielić obwód talii przez obwód bioder. Według australijskich naukowców jest to bardziej dokładny wskaźnik otyłości, a co najważniejsze zdrowia, niż BMI.

Mężczyźni, których stosunek talii do bioder wynosi 1,0 lub więcej, narażeni są o wiele bardziej na ryzyko chorób sercowo-naczyniowych wynikających z otyłości niż ci z tym poniżej 1,0.

Jednym z największych problemów jest otyłość w okolicach brzucha, czego BMI nie bierze pod uwagę. Tłuszcz w okolicach brzusznych, który jest sprawcą grubej talii, jest zwykle mordercą. „Oponka” bowiem jest ważniejsza  niż ogólna waga ciała. Współczynnik talia – biodra jest prosty, ale ma także swoje wady, zwłaszcza jeżeli mamy endomorficzną, okrągłą budowę ciała, ale niski poziom tłuszczu.

 

Please follow and like us:

2 thoughts on “BMI – pomocny wskaźnik ?

  1. o BMI różnie się mówi…wiele osób twierdzi, że to mało skuteczny, warty uwagi wskaźnik

    1. Robert

      Zgadza się. Warto jednak mieć jakąś wiedzę na ten temat 🙂

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *