Czy należy trenować bieganie interwałowe?

Czy należy trenować bieganie interwałowe?

Dlaczego biegacze powinni włączać bieganie interwałowe do treningów?

Przyznam, że ja z pełną świadomością staram się aby bieganie interwałowe pojawiało się podczas moich treningów, a moja żona raczej o to nie dba. Tłumaczę jej, że ma to znaczenie dla jej wydolności, ale chyba muszę jeszcze poczekać na efekty… 😉

Bieganie interwałowe to dość popularny rodzaj treningu choć wielu biegaczy go unika. Niezależnie od tego, czy przygotowujesz się do maratonu czy biegasz rekreacyjnie, bieganie interwałowe jest istotne jeśli chcesz być szybszym i silniejszym biegaczem.

Co oznacza bieganie interwałowe?

Taki rodzaj biegania ćwiczy naszą maksymalną wydolność tlenową VO2max  i ma na celu jej podnoszenie. VO2max oznacza maksymalny minutowy pobór tlenu, czyli zdolność naszego organizmu do konsumpcji tlenu. Ilość przyswajanego tlenu zależy od tego ile można go dostarczyć do mięśni pracujących podczas ruchu –  jak mięśnie przetworzą tlen, jak sobie poradzą z dwutlenkiem węgla i kwasem mlekowym. Jeśli chcemy zwiększyć swoją maksymalną wydolność tlenową, musimy wypracować=wytrenować system, który odpowiada za dostarczenie i przetworzenie tlenu.

trening-interwalowy.jpg

Jak trenować bieganie interwałowe?

Interwały to powtarzane kilkukrotnie odcinki o dużej intensywności z przerwami na odpoczynek w biegu. Długość odcinków intensywnych odgrywa kluczową rolę. Ważne jest, aby przez jak najdłuższy czas organizm pracował przy maksymalnym pułapie tlenowym (VO2max).

Długość trwania idealnego interwału to od 3 do 5 minut. Po pierwsze, organizm potrzebuje około 2 minut, aby osiągnąć maksymalną wydolność tlenową. Po drugie, nie chcemy doprowadzić do zbyt dużego wysiłku anaerobowego, którego konsekwencją może być niepotrzebny i nadmierny wzrost poziomu kwasu mlekowego we krwi. Sesja treningowa ma dawać optymalny rezultat przy minimalnym możliwym obciążeniu – nie chodzi o bieganie „na maxa”. Warto też pamiętać, że zbyt szybkie pierwsze serie w treningu interwałowym mogą przeszkodzić nam w osiągnięciu takiego poziom podczas późniejszych powtórzeń, a to przecież mija się z celem.

MITY o bieganiu interwałowym:

Musisz być szybki jeśli chcesz tak trenować.

Bieganie interwałowe może przynieść korzyści każdemu biegaczowi. Nawet jeśli nie zależy ci na tempie podczas treningów, szybkość powinna być ich integralnym elementem. Biegasz z taką szybkością, która jest zbliżona do twojego tempa i na jakie forma ci pozwala.

Musisz trenować bieganie interwałowe na bieżni.

Bieżnia może być doskonałym miejscem jako, że dystans jest mierzony na bieżąco, nie musisz zatrzymywać się na światłach i nawierzchnia jest płaska oraz równa. Jednak więcej plusów daje trenowanie na ulicach czy chodnikach. To głównie w takich warunkach biegamy podczas różnych biegów, a więc dajemy możliwość naszym stopom czy nogom do przyzwyczajenia się. Musimy też być uważni ze względu na nierówności terenu, a bieżnia osłabia naszą czujność.

Biegacie w taki sposób czy raczej unikacie?

Please follow and like us:

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *