Wirus już biegnie po zwycięstwo, ale ty będziesz przed nim na MECIE!

Wirus już biegnie po zwycięstwo, ale ty będziesz przed nim na MECIE!

Przeziębienie i bieganie.

Temat gorący, bo wirusy już atakują! Na zewnątrz wieje i często pada. Agata ma katar, chodzi jakaś niewyraźna i rutinoscorbin nie chce pomóc 😉 Bieganie w trudniejszych warunkach pogodowych już samo w sobie jest wyzwaniem dla organizmu, a jeśli dołożymy do tego jeszcze przeziębienie czy chorobę – nasz sport może stać się niebezpiecznym.

Wiadomo, że regularne treningi wpływają korzystnie  na pracę układu ruchowego i sercowo-naczyniowego. Wiemy też, że uprawianie sportu na świeżym powietrzu wzmacnia odporność. Wydaje się więc, że biegacz nie może być łatwym łupem dla czyhających bakterii i wirusów. Rzeczywistość czasem okazuje się inna – dopada i nas to paskudne przeziębienie… 🙁

Czy kichnięcie musi nas powstrzymać przed założeniem butów biegowych? Każdego roku biegacze mają dylemat: biegać ze złapanym przeziębieniem, czy lepiej zostać w domu?

przeziebienie

Nie ma przeciwwskazań, żeby biegać z przeziębieniem. Sprawdź jednak, czy aby na pewno nie masz gorączki – wówczas wysiłek na zewnątrz jest wykluczony, a Ty musisz zostać w domu.  Są i tacy, którzy uważają, że można wypocić chorobę i gorączkę, ale należy do tego podchodzić z dużym dystansem – żadne badania tego nie potwierdzają. Co więcej, bieganie w takim stanie przyczyni się do wzrostu temperatury ciała i zaostrzenia symptomów choroby.

Jeżeli jednak nie masz gorączki, bieganie poprawi Twoje krążenie i zmniejszy stres, a w efekcie wzmocni Twój system odpornościowy. Dlatego aktywność fizyczna może  osłabić przeziębienie. Wychodząc na trening w takim stanie, zachowaj szczególną ostrożność. Zadbaj o nawodnienie organizmu i ubierz się warstwowo. Obserwuj, jak reaguje organizm na wysiłek. Jeżeli symptomy przeziębienia będą się nasilać, wskazane jest by zrobić sobie kilka dni przerwy.

Pomocna w podjęciu decyzji o bieganiu z przeziębieniem będzie  tzw.„reguła szyi”. Jeśli objawy niedyspozycji występują poniżej szyi (np. kaszel, ból w klatce piersiowej, bóle mięśniowe niespowodowane wcześniejszym treningiem), biegunka czy objawy krążeniowe lub inne objawy takie jak gorączka, osłabienie czy złe samopoczucie, to lepiej odpuścić sobie bieganie.

Jeżeli objawy występują jedynie powyżej szyi (np. katar, zapchany nos, kichanie, umiarkowany ból głowy) i brak jest innych objawów ogólnych (gorączka czy osłabienie), można iść pobiegać. Zalecana jest szczególna ostrożność w pierwszych trzech dniach choroby i ograniczenie intensywności treningu.

Nie daj się przeziębieniu, ale nie lekceważ choroby. Szkoda zdrowia.

Please follow and like us:

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *